Меню
img_6220_2.jpg

1882

Франц Милде основава пивоварна Шуменско

Едва 25-годишни чешкият браер Франц Милде и петима шуменски предприемачи стават лидери в пивоварния бизнес в България. Доброто съчетание на природни дадености в местността Кьошковете, където създават фабриката, не само им помага  да произвеждат добра бира, но и да правят добър маркетинг.

Подписването на Санстефанския мирен договор води към България много чешки специалисти, сред които двамата братя на главния герой в историята на Шуменско пиво Франц Милде, тогава браер в Прешов. Въпреки че току-що е открил любовта, Франц не се колебае, когато получава писмо от Русе. „Тук е рай, животът е евтин и има всичко в изобилие“, пише един от по-големите му братя Карел.

Франц и любимата му Луиза се женят и заминават за България.

В Шумен Франц Милде отива по покана на Симеон Хадживичев, който иска да преустрои спиртната си фабрика в бирена. Благодарение на него Милде стига до унгарския казан в къщата, в която някога е отседнал Кошут, както и до красивата местност Кьошковете, която няма да излезе от ума му. Когато през 1882 г. среща Атанас Чанев и на 26 октомври заедно с други търговци основават Българско пивоварно дружество в Шумен с учредителен протокол, наречен СЪГЛАСИТЕЛНО, чехът посочва Кьошковете, където има изобилна вода, необходима за производствени нужди. Общината им дава място срещу годишен наем от 400 гроша (80 лв.). Изпълнявайки точка 6 от Съгласителното, според която всички съдружници са длъжни да работят в полза на дружеството с най-голяма вярност, 25-годишните предприемачи сами поставят основите на фабриката. Строежът започва по начертана от Милде скица и в началото на 1883 г. е готов.

 

Започнали през април, първите продажби не само превръщат Шуменско в новото любимо питие на хората от града и околностите. Докато за 7 месеца фабриката произвежда 896 хектолитра бира, към Кьошковете започват да пътуват първите файтони с приятелски компании и семейства, които искат да пият от самия извор. Съдружниците усещат тенденцията, построяват открити салони за клиентите и

през следващите години фабриката става едно от култовите места за забавление.

Показателен за нюха на предприемачите към модерния маркетинг е ритуалът за публична дегустация на новата партида пиво преди тя да тръгне към другите градове.

За дегустатори се канят общинари, културни дейци, търговци, строители, военни, които обличат кожени дрехи, а върху пейката, на която ще седнат, се разливат няколко ведра с прясна бира. Поднасят им халби, оставят ги да говорят определено време, след което стават. Или не. Ако кожените панталони са залепнали за пейката, това е най-добрата оценка за бирата.

Производството и консумацията на Шуменско расте с такива темпове, че бързо изпраща в ъгъла романтичния унгарски казан с капацитет 1200 л., който шуменските предприемачи получават и ползват още през 1849г. - под опеката на унгарските емигранти и самия Лайош Кошут.  През 1887 г. във фабриката са монтирани два варилни съда с общ обем 5700 л. Важна роля за ръстовете на бизнеса оказва постоянното обновяване на техническото оборудване през следващите години. През 1901 г. е построена електростанция, монтират се нови машини, сред които за мелене на ечемика за източване на пивото в бутилки.

 

IMG_6234.jpg

 

Предприемачите налагат своето пиво в града, но скоро откриват и клонове във Варна, а след това и в по-далечни градове, като броят на складовете за продажба достига 70. По-късно започва и износ за Турция. В периода 1900-1907 е триумфът на Шуменско пиво на европейската сцена – бирата получава златни медали на изложенията в Париж, Сен-Луис, Лиеж, Милано и Лондон. Техник майсторът Франц Милде непрекъснато пътува до Чехия и Австрия за качествен хмел. 

1907

Годишното производство нараства 18 пъти

IMG_6209.jpg

1882

Чешкият пивовар Франц Милде, заедно с предприемчиви шуменци основава пивоварна дружество в Шумен

1900

Шуменско триумфира на европейската сцена

1917

Шуменско става първата официална бира на царския двор

През годините конкуренцията в отрасъла расте, но дружеството купува и други фабрики, сред които русенската “Хаберман” и резултатите му вече са трудно достижими за останалите български пивовари. 25 години след създаването му, годишното производство на Шуменско пиво е нараснало 18 пъти.

Роля за благоприятната бизнес среда има и приетият от НС закон за насърчаване на местната индустрия. Пивоварните, които имат над 20 работника и капитал над 25 000 златни лева, внасят без мито технически съоръжения, горива и материали, които не се произвеждат у нас.

В периода 1907-1910 г. фабриката в Шумен обхваща 3500 кв. м и модернизацията му не спира. С технологии като машини за производство на изкуствен лед, пивоварите се освобождават и от зависимостта от природата. Важен момент е й решението да се построи теснолинейна железопътна линия, тъй като пласментът и доставките на суровините са затруднени заради отдалечената на 7 км гара. През 1911 г. дружеството създава най-дългата частна индустриална линия в България.

Следват Балканските войни, които водят до застой в бизнеса. През 1918 г. съдружниците пускат в продажба пакет с акции, за да подсигурят оборотни средства за стабилизация на производствената и финансова дейности. Натрупаният акционерен оборотен капитал от над милион и половина български лева задвижва отново машините и през 1921 г. са произведени 3 800 000 л бира – почти два пъти повече спрямо количеството през 1919 г.

Следват колебливи периоди за целия отрасъл в България, който се стабилизира след преврата през 1934 г. В шуменската пивоварна започва поредна модернизация, както и производството на черно пиво.

В шуменската пивоварна започва поредна модернизация, както и производството на черно пиво. През 1940 г. пласментът се засилва, дружеството купува софийската фабрика “Македония” с цел да снабдява западните региони на страната. В този период консумацията на бира стига невиждани нива, а непрестанните иновации държат Шуменско пиво на първите места в отрасъла. В навечерието на Втората световна война предприятието се нарича Акционерно българско пивоварно дружество Шумен-Русе (Придворен доставчик), тъй като бирата отдавна има място на царските, правителствените и други официални трапези.

1940 - Оживява първата реклама на Шуменско

Клипът на "Шуменско пиво" от 1940 г. е най-старият запазен рекламен клип на роден продукт. В началото на 40-те години на миналия век 17-минутната реклама се излъчва по кината в България. Режисьор и оператор е Спас Тотев, а ролите на феновете на бирата в клипа са поверени на аматьорски театрален състав от Пазарджик. Филмът представя модернизациите в производството и преминаването от ръчно към автоматично миене на бутилките. Клипът със заглавие "Пийте само "Шуменско пиво" съдържа и  поредица от хумористични рекламни стихове като:

"Знайте шуменската бира,
в целий град се тя намира.
Някой халба щом изпие
непрестанно веч я пие".

1944

Национализация на пивоварната

 

Преди датата 9 септември 1944 г. капиталът на дружеството достига 90 милиона лева. Във фабриката един след друг работят специалисти от България и чужбина. С национализацията държавата ще отнеме проекта на шуменските предприемачи, изкопали основите на фабриката със собствени ръце, но енергията им ще продължи да задвижва всяка машина.

20 години по-рано, в последните минути от живота си Франц Милде пита дъщеря си Емма дали водосточната тръба в пивоварната е поправена. С енергията на предприемач, който все още идва и си отива от фабриката с работниците.  

През 60-те години, след редица нововъведения, сред които една от първите в българската пивоварна индустрия поточна линия за бутилиране, внос от ГДР, капацитетът на завода се увеличава на 35 млн. л бира. През 1964 г. започва и производство на светло специално пиво – в България за първи път е внедрена технология, която осигурява трайността му до 90 дни. Същата година “Шуменско специално” получава златен медал за високо качество на Пловдивския панаир. Освен че започва да се сервира в самолетите на БГА “Балкан” при международните им полети, от 1982 до 1986 специалното пиво печели пет златни медала и палма от Световната организация по качеството “Монд Селекцион”.

Пивоварната снабдява  Балкантурист, изнася в Румъния и Унгария. 

В периода 1970-1993 г. се извършват редица реконструкции и модернизации, в експлоатация влизат чешки и германски технологии и в началото на 90-те са произведени рекордни количества малц и пиво. Настъпилите инфлационни процеси обаче забавят темповете на производството.

Шуменско е приватизирано през 1999 г. от турската фирма Finmetal, която  инвестира в закупуването на инсталации на водещи немски фирми. Три години по-късно мажоритарен собственик става датският концерн Карлсберг, който продължава с амбициозна политика. През 2002 г. е построен нов цех за бутилиране, чиято линия е с производителност 45000 бутилки/час. През 2003 г. Карлсберг получaва приза за инвеститор на годината. Година по-късно двата завода се обединяват под името “Карслберг България” и така стават една от водещите пивоварни компании у нас.

2002

Пивоварна Шуменско става част от Карлсберг

2008

Шуменско е марка номер 1 на българския пазар

2016

Шуменско Бомбичка става на 50 години

IMG_9250.jpg